De stichting Hypotheekclaim stelt dat mogelijk tienduizenden consumenten die zijn overgestapt van hypotheek verkeerd zijn voorgelicht door hun eigen hypotheekadviseur.
De stichting Hypotheekclaim baseert deze stelling op basis van een steekproef die zij hebben georganiseerd. De stichting stelt dan ook dat zij een weeffout hebben ontdekt in meerdere hypotheekadviezen. Zo zouden onder andere de adviseurs hebben verzuimd om de fiscaal meest voordelige hypotheek aan de consument aan te raden. Hierbij gaat het voornamelijk om woningeigenaren die over een oude aflossingsvrije hypotheek beschikken en zijn overgestapt op een nieuwe annuïteitenhypotheek. De consument moet hierbij wel aflossen maar kan daarnaast ook profiteren van een lage rente.
De stichting stelt dan ook dat de hypotheeknemers op basis van dit verkeerde advies van hun hypotheekadviseurs vele tienduizenden euro’s schade hebben opgelopen. De stichting pleit er dan ook voor dat alle hypotheekbezitters hun eigen situatie eens goed na lopen. De stichting denkt daarnaast dat er in totaal meer dan 100.000 verkeerde of onvolledige adviezen zijn gegeven aan consumenten door adviseurs. Mogelijke oorzaken van dit verkeerde advies zouden slordigheid of onwetendheid bij de hypotheekadviseurs zijn.
Wanneer je als consument ook gedupeerd bent door het verkrijgen van een verkeerd advies van je adviseur kun je je bij de stichting Hypotheekclaim melden. Na je melding probeert een expert van de stichting de schade die je hebt opgelopen te verhalen.
De stichting is dan ook opgezet omdat consumenten sinds het jaar 2013 direct hun adviseur moeten betalen voor het gekregen advies. De kosten voor dit advies lopen al snel op tot meer dan 2.000 euro. De stichting vindt dan ook dat je als consument een degelijk en volledig advies mag verwachten voor dit bedrag die volledig op je eigen persoonlijke situatie is aangepast. Echter maakt de stichting vaak mee dat adviezen die consumenten krijgen van hun adviseur vaak onvolledig of foutief zijn. De stichting gaat deze misstanden dan ook te lijf.
Om als consument in aanmerking te komen voor een schadevergoeding dien je eerst drie vrij eenvoudige vragen te beantwoorden over je eigen situatie. Daarna bekijkt de stichting of je in aanmerking komt voor een vergoeding van de gelede schade na het verkeerde advies. De stichting schakelt dan een financieel expert en jurist in die naar jouw persoonlijke situatie kijken. De stichting vraagt dan ook om enkele bewijsstukken om onder andere het schadebedrag te kunnen bepalen en ook om de zaak te kunnen behartigen. Deze bewijsstukken kun je tijdens je aanvraag digitaal aanleveren.
Nadat de stichting het schadebedrag heeft vastgesteld stapt de specialist van de stichting naar de rechter. Hierbij worden de verschillende bewijsstukken ingezet om zo een vergoeding af te dwingen. Na de toewijzing van de schadevergoeding kun je het bedrag dan ook claimen bij de verzekering van de beroepsgroep.